”Oikea tieto ohjaa oikeisiin päätöksiin” -kuulostaa ilmiselvältä. Mutta kuinka usein kerrostaloyhtiössä todella tiedetään millaiset lämpötilat ovat eri huoneistoissa, kerroksissa, rapuissa ja yleisissä tiloissa? Tiedetäänkö, miten talon sisäiset lämpötilat vaihtelevat eri aikoina ja eri olosuhteissa? Miten tätä tietoa seurataan?
Lämpötilatieto on kriittistä, kun tavoitteena on parantaa talon energiatehokkuutta, pienentää lämmityslaskua, tunnistaa ongelmia lämmitysprosessissa ja vähentää painetta vastikkeiden korotukseen. Lämpötilatieto on kerrostalossa kuitenkin usein hajanaista, ja sen järjestelmällinen seuranta on haastavaa, minkä vuoksi taloyhtiöissä ei kiinnitetä siihen tarpeeksi huomiota
Lämpötilatiedon seuraamatta jättäminen kostautuu monesti vasta tilinpäätöksessä, jolloin huomataan korkeat lämmityskulut. Usein taloyhtiössä ajatellaan, ettei kohoaville lämmityskuluille voi tehdä mitään, koska nousu johtuu kaukolämpöyhtiöiden korkeasta hinnoittelusta. Tämä ei pidä paikkaansa - lämpötilatietojen jatkuvalla seurannalla lämmityslaskua voi alentaa jopa 20%.
Väärät oletukset lämpötiloista tai puuttuva lämpötilatieto voivat johtaa taloyhtiössä vääriin päätöksiin tai päätöksenteon puutteeseen samaan aikaan kun lämmitysprosessin ongelmia ei tunnisteta. Taloyhtiön korkeiden lämmityskulujen syynä ei aina ole kaukolämpöhinnat. Syynä voi olla vanha lämmitysjärjestelmä, piilevä laitevika, verhojen peitossa tai jumissa olevat patteritermostaatit, ongelmat lämpimän käyttöveden virtaamissa tai talon turha ylilämmitys asukaspalautteiden takia.
Kaukolämpöyhtiöiden hinnat tulevat taloyhtiölle annettuina ja hinnat näyttävät jatkavan nousuaan vuosi vuodelta. Tunesmartin viesti taloyhtiöille on, että taloyhtiöiden ei tarvitse tyytyä kaukolämmityksen korkeisiin hintoihin, sillä lämmitysprosessin pienillä päivityksillä on mahdollista vaikuttaa lämmityskuluihin ja tunnistaa viat prosessissa.