Kun Ruotsin Växjössä sijaitseva kunnallinen asunto-osakeyhtiö Vidingehem päätti hyödyntää huoneistojen vesimittaroinnissa ja talojen lämpötilojen seurannassa modernia taloteknologiaa, asunto-osakeyhtiön odotukset olivat korkealla.
"Tulokset ovat ehdottomasti vastanneet odotuksiamme. Palvelu on ollut kustannustehokasta ja järjestelmä toimii hyvin, kun kaikki tulee yhdeltä toimittajalta", sanoo Vidingehemin energiapäällikkö Martin Skoglund.
Vidingehemiin asunto-osakeyhtiön taloihin asennettiin vuonna 2021 4000 lämpötilamittaria, 2000 vesimittaria kylmälle vedelle ja 2000 vesimittaria kuumalle vedelle.
Mittarien keräämän mittaustiedon kautta Vidingehem saa selkeän kokonaiskuvan talojen ja huoneistojen lämmityksen toimivuudesta.
"Kerätyn mittaustiedon avulla voimme seurata ja optimoida talojen lämmityksen toimivuutta. Huoneistokohtaisten vesimittarien ansiosta saamme vedenkulutustiedon suoraan laskutusjärjestelmään ja pystymme laskuttamaan huoneistokohtaisesti todelliseen kulutukseen perustuen”, Skoglund sanoo.
Asuinkerrostalosta saatava mittaustieto ja sen mahdollistamat analyysit talojen lämmityksestä ja vedenkulutuksesta, ovat nostaneet talojen hallinnoinnin uudelle tasolle. Talojen visuaalinen 3D-mallinnus ja hallinnoitavien talojen karttanäkymä auttavat hahmottamaan, miten lämmitys toimii kussakin talossa, kerroksessa, rapuissa ja huoneistoissa. Kokonaiskuva, jonka saamme taloista on erittäin arvokasta. Skoglund kertoo luvuista, jotka puhuvat puolestaan:
”Esimerkki hyvistä tuloksista ja säästöistä on tullut Älvkvarnenin kaupunginosassa sijaitsevista yhdeksästä kiinteistöstä. Näimme järjestelmästä ja saimme myös asukaspalautetta, että asunnoissa oli talvikausina liian lämmintä. Mittaustiedon ansioista aloitimme lämmitysjärjestelmän ohjauksen säätämisen. Nyt näemme, että olemme jo paljon lähempänä 21 asteen tavoitelämpötilaa, jonka aiomme saavuttaa. Pystyimme näin helposti säästämään kymmenen prosenttia vuotuisesta kaukolämmön kulutuksestamme todella pienin keinoin.”
Toimivan ratkaisun ja säästöjen lisäksi kiitosta Skoglundilta saavat hyvä vuoropuhelu ja asiakaspalvelu toimittajan kanssa.
”Meillä on ollut koko ajan erittäin hyvä vuoropuhelu palveluntarjoajan kanssa - myyjistä aina projektinhallintaan ja asiakaspalveluun asti. Apua ja palautetta on ollut helppo saada tarvittaessa. Olemme vakuuttuneita, että tämä oli oikea ratkaisu ja taloudellisesti perusteltu tavoitteillemme optimoida hallinnoimiemme kiinteistöjen lämmitystä ja vedenkulutusta”, Skoglund toteaa.